Kvinnelige spor i musikkhistorien er både en konsertserie og et musikkformidlingsprosjekt som har som mål å løfte frem musikken til kvinnelige komponister gjennom tidene – fra barokkens ornamenterte klangverdener til samtidsmusikkens nyskapende uttrykk.

Historien har ofte vært skrevet med et skjevt blikk: antallet kjente kvinnelige komponister er lavt i forhold til menn, og mange ble skjøvet i bakgrunnen til fordel for mer berømte ektemenn eller familiemedlemmer. Clara Schumann ble først omtalt som “kona til Robert Schumann”, Alma Mahler som “Gustav Mahlers hustru”, og Fanny Mendelssohn-Hensel som “Felix Mendelssohns søster”. Men bak disse etikettene finner vi kunstnerskap som var selvstendige, modige og grenseløse. Flere av kvinnene vi presenterer har også vært viktige samfunnsstemmer – noen sto i front for kampen for kvinners stemmerett, andre brøt barrierer i kunstens og kulturens verden.

For oss musikere er det en kilde til stor glede å oppdage og formidle denne musikken. Den er ofte teknisk utfordrende, rik på følelser og full av musikalske ideer som fortjener å bli en del av dagens konsertrepertoar. Vi ser det som en kunstnerisk forpliktelse å følge i disse kvinnenes spor og berike dagens kulturliv med både tonene og historiene deres.

Repertoaret i serien spenner vidt. Vi har løftet frem navn som Emilie Mayer, Florence Price, Cécile Chaminade, Louise Farrenc, Ethel Smyth, Germaine Tailleferre og Barbara Strozzi – for å nevne noen få av de over 80 komponistene vi har presentert så langt. Serien inkluderer også samtidskomponister, og mange av dem har selv vært til stede på konsertene for å introdusere sine verk. Vi ønsker også å inspirere neste generasjon, og har derfor en fast tradisjon med å dedikere én konsert i sesongen til unge talenter.

Prosjektet ble til gjennom et samarbeid i forbindelse med 100-årsjubileet for kvinners stemmerett i 2013, der et spesialprogram med kvinnelige komponister ble fremført. Nysgjerrigheten etter flere skjulte og altfor lite spilte navn førte til at pianist Monica Tomescu-Rohde i 2017 etablerte konsertserien i sin nåværende form. Siden den gang har “Kvinnelige spor i musikkhistorien” vokst til å bli et anerkjent konsept med base i Drammen, samtidig som konsertene turnerer til scener og festivaler i inn- og utland.
Back to Top