(1887 - 1953)
10. oktober 2020 kl. 14:00
Aulaen i Håndverkeren
Siv Iren Misund, mezzosopran
Monica Tomescu-Rohde, klaver
Florence Beatrice (Smith) Price ble den første svarte kvinnelige komponisten som fikk en symfoni fremført av et av de store amerikanske orkestrene. Selv om denne premieren brakte henne umiddelbar anerkjennelse, fikk Florence B. Price ikke suksess som komponist. Hun skulle fortsette å kjempe i oppoverbakke, en kamp som involverte sexisme og rasisme. Price gikk ut av high school med toppkarakterer 14 år gammel og forlot Little Rock i 1904 for å gå på the New England Conservatory, og etter å ha fulgt sin mors råd om å utgi seg for å være av meksikansk herkomst, fikk hun sin bachelor-grad i 1906. Etter eksamen underviste hun i Arkansas/Little Rock, og senere i Atlanta i 1910-1912 før hun returnerte til Little Rock hvor hun underviste privat og ble en aktiv komponist. Segregering var vanlig på den tiden, og spenningene mellom rasene begynte å toppe seg i byen. Price var ute av stand til å finne arbeid, og etter å ha blitt avvist fra det hvite Arkansas Music Teachers Association, dannet hun the Little Rock Club of Musicians og underviste i musikk ved de svarte skolene. Little Rock hadde tidligere vært en komfortabel by for svarte innbyggere, men etter hvert som raseproblemene utviklet seg og resulterte i en lynsjing, flyttet hun til Chicago i 1927.
Florence Prices karriere blomstret etter flyttingen til Chicago. Rundt 1928 begynte G. Schirmer- og McKinley-selskapene å publisere hennes sanger, pianomusikk og spesielt hennes instruksjonsstykker for piano. Price fortsatte å komponere gjennom 1940-tallet og begynnelsen av 1950-tallet, med to konserter for fiolin og orkester, ytterligere to symfonier, hvorav den ene, Symfoni no. 2, tilsynelatende har gått tapt. Hun oppnådde anerkjennelse fra England, hvor dirigenten Sir John Barbirolli ga henne i oppdrag å komponere en suite for strykere som hadde premiere med Hallé Orchestra i Manchester. Noen av Prices stykker ble skrevet for spesifikke instrumenter; hun fortsatte å skrive kunstsanger og musikk for kor som opptrådte på radio. Hun fortsatte å arrangere sanger («spirituals») for solostemmer og hun komponerte stykker for orgel som ble framført av organister i de mange svarte kirkene i Chicago. Hun tjenestegjorde også en stund som Recording Secretary i CMA. I 1997 spilte organisten Calvert Johnson inn 17 av Prices orgelverker og fremførte dem under en CMA-sponset konsert på det historiske Kimball-orgelet i Chicagos First Baptist Congregational Church.
Kilde: http://www.florenceprice.org/new-page-1