(1909 - 1969)
2. november 2019 kl. 16:00
Galleri Athéne
Katinka Nilsen, fiolin
Thormod Rønning Kvam, klaver
Bacewicz fikk sin første musikkopplæring av sin far; hun startet med fiolin, piano og teori da hun var fem år gammel. Hennes eldre bror, Kiejstut, ble pianist og akkompagnerte ofte hennes opptredener. Den yngste søsteren, Wanda, var poet og opptrådte også som familiehistoriker og vokter av Grażynas minne. Som vidunderbarn ga Grażyna sin første konsert syv år gammel (med sine brødre); hun komponerte sitt første stykke, Preludes for Piano, i en alder av 13 år. Etter å ha påbegynt studier i fiolin og piano, studerte hun filosofi i halvannet år, før hun fortsatte sine musikkstudier ved Konservatoriet i Warszawa; komposisjon med Kazimierz Sikorski, fiolin med Józef Jarzębski og piano med Jan Turczyński; hun avla en strålende eksamen i 1932.
Karol Szymanowski, som var professor ved konservatoriet, rådet alle unge studenter i komposisjon til å studere i Paris med Nadia Boulanger, og Bacewicz sluttet seg til denne gruppen av polakker på 1930-tallet. Hun studerte komposisjon med Boulanger og fiolin med André Touret og Carl Flesch. Hun adopterte den nyklassisistiske stilen i sine komposisjoner og ble den første kvinnelige polske komponisten som oppnådde nasjonal og internasjonal anerkjennelse. Etter å ha fullført sine studier, deltok hun i utallige konserter og festivaler som utøver, komponist og jurymedlem. På 1930-tallet var hun ledende fiolinist i det polske radio-orkesteret, ledet av den berømte dirigenten, Grzegorz Fitelberg; hennes repertoir inkluderte solo-partier fra Szymanowskis fiolinkonserter. Under krigen bodde hun i Warszawa, hvor hun fortsatte å komponere og gi undergrunnskonserter (bl.a. en urfremføring av hennes Suite for to fioliner). Hun hadde også tid til familieliv, ble gift i 1936 og fødte sin eneste datter, Alina Biernacka (nå en berømt maler) i 1942.
Det er viktig å merke seg at Grażyna Bacewicz også var en glimrende pianist. Hun urfremførte og opptrådte ofte med sin sonate no. 2 for piano (1953). Etter at hun skadet seg alvorlig i en trafikkulykke i 1954, ble komposisjon hennes hovedbeskjeftigelse. Hun ble ledet i den retningen av en rekke priser og oppdrag som komponist, som anerkjente verdien av hennes musikk. Bacewicz er generelt kjent som komponist av instrumentell musikk som vanligvis klassifiseres som nyklassisistisk, men med en tydelig stilistisk utvikling fra den tidlige innflytelsen fra Szymanowski og fransk nyklassisisme (Boulanger), til hennes egen modne nyklassisistiske stil som oppstod i perioden 1944-1958, og til en periode med stilistisk eksperimentering med sonorisme, tolvtoneteknikk, aleatorisk musikk og collage.
«I Polen banet Grażyna veien for kvinnelige komponister … Det var vanskelig for henne, men med sitt store talent seiret hun og ble berømt… Etterpå lå veien åpen, og ingen ble lenger overrasket over kvinnelige komponister. Bacewicz hadde allerede vært der, så hennes etterfølgere hadde også rett til å eksistere.»
Kilde: https://polishmusic.usc.edu/research/composers/grazyna-bacewicz/