18. februar kl. 16:00, Galleri Athéne, Drammen
“O, Maria!” - himmeldronning og forbilde i barokkens Italia
Det tidlige 1600-tallets Italia var et konglomerat av bystater som kappedes om å ha det rikeste kulturlivet med de beste komponistene, musikerne og sangerne. Sirkler av kunstnere og intelektuelle diskuterte kultur, kunst og filosofi. Samtidig var samfunnet føydalt, patriarkalsk og dypt religiøst. Så kunne kvinner ta del i dette yrende kulturlivet? De var langt færre enn mennene, men de var der. Barokkens kvinner banet seg vei inn i kunsten med talenter, ferdigheter og vilje!
Konserten “O, Maria!” er et dypdykk i musikk skapt av komponister som var kvinner i den tidlige barokkens Italia. Barbara Strozzi levde som alenemor, og forsørget seg og barna med sin musikk. Francesca Caccini gikk i lære hos sin far, men ble mer berømt enn ham som komponist i samtiden. Claudia Sessa fargela sine komposisjoner med så utsøkte triller at det gikk gjetord om henne helt til det spanske hoff! Strozzi, Caccini og Sessa, samt Lucrezia Vizzana og Chiara Margarita Cozzolani er alle komponister som publikum blir kjent med i konserten “O, Maria!”.
Disse dyktige damene måtte utvilsomt kjempe for sin plass i det mannsdominerte samfunnet. Sterke og mektige kvinnelige forbilder var det heller ikke mange av. Men en kvinne troner høyt over de fleste mektige skikkelser i barokken, nemlig den hellige Maria, mor til Jesus. Felles for den tidlige barokkens komponerende damer, er en sterk aktelse for Maria. Duo Vardøg har lett fram til dels svært ukjent repertoar, skrevet av kvinner til den hellige Marias ære. Musikken er inderlig, virtuos, dypt menneskelig og jublende guddommelig.
Det tidlige 1600-tallets Italia var et konglomerat av bystater som kappedes om å ha det rikeste kulturlivet med de beste komponistene, musikerne og sangerne. Sirkler av kunstnere og intelektuelle diskuterte kultur, kunst og filosofi. Samtidig var samfunnet føydalt, patriarkalsk og dypt religiøst. Så kunne kvinner ta del i dette yrende kulturlivet? De var langt færre enn mennene, men de var der. Barokkens kvinner banet seg vei inn i kunsten med talenter, ferdigheter og vilje!
Konserten “O, Maria!” er et dypdykk i musikk skapt av komponister som var kvinner i den tidlige barokkens Italia. Barbara Strozzi levde som alenemor, og forsørget seg og barna med sin musikk. Francesca Caccini gikk i lære hos sin far, men ble mer berømt enn ham som komponist i samtiden. Claudia Sessa fargela sine komposisjoner med så utsøkte triller at det gikk gjetord om henne helt til det spanske hoff! Strozzi, Caccini og Sessa, samt Lucrezia Vizzana og Chiara Margarita Cozzolani er alle komponister som publikum blir kjent med i konserten “O, Maria!”.
Disse dyktige damene måtte utvilsomt kjempe for sin plass i det mannsdominerte samfunnet. Sterke og mektige kvinnelige forbilder var det heller ikke mange av. Men en kvinne troner høyt over de fleste mektige skikkelser i barokken, nemlig den hellige Maria, mor til Jesus. Felles for den tidlige barokkens komponerende damer, er en sterk aktelse for Maria. Duo Vardøg har lett fram til dels svært ukjent repertoar, skrevet av kvinner til den hellige Marias ære. Musikken er inderlig, virtuos, dypt menneskelig og jublende guddommelig.
Duo Vardøg består av to norske barokkmusikere, sangeren Inger Øvrebø Uberg og cembalisten Nikolai Endresen Dahl. Begge er spesialiserte i tidligmusikk, med utdannelser fra hhv. Kungliga Musikhögskolan i Stockholm og Conservatorium van Amsterdam. Duoen streber mot et høyt kammermusikalsk nivå, og levende formidling av mindre kjent barokkmusikk i duoformat.
Duo Vardøg lanserte seg i 2019 med konsertprogrammet Madly in love, med engelsk og italiensk musikk fra tidlig 1600tall. Konserten ble fremført flere steder i Oslo-området, støttet av Kulturrådet, samt ved Ringe museum i Trondheim og i sammenheng med en mesterklasse som duoen holdt for elever ved Toneheim folkehøgskole på Hamar, støttet av Furestiftelsen.
I mai 2022 spilte Duo Vardøg på festivalen Nordischer Klang i Tyskland.
Duo Vardøg lanserte seg i 2019 med konsertprogrammet Madly in love, med engelsk og italiensk musikk fra tidlig 1600tall. Konserten ble fremført flere steder i Oslo-området, støttet av Kulturrådet, samt ved Ringe museum i Trondheim og i sammenheng med en mesterklasse som duoen holdt for elever ved Toneheim folkehøgskole på Hamar, støttet av Furestiftelsen.
I mai 2022 spilte Duo Vardøg på festivalen Nordischer Klang i Tyskland.