Glemte muser: Kvinner i musikkens skygge
Glemte muser refererer til de mange kvinnelige komponistene og musikerne som gjennom historien har bidratt betydelig til musikkens utvikling, men som ofte har blitt oversett eller glemt i den mannsdominerte musikkhistorien. Disse kvinnene, til tross for talent og innovasjon, har ikke fått den anerkjennelsen de fortjener. Konsertens utvalgte komponister er eksempler på kvinner som kjempet mot samtidens kjønnsnormer for å skape musikk av høy kunstnerisk verdi.
Franciska Le Brun (1756–1791) var en tidlig pioner innen klaverkonserter og sanger, kjent for sin evne til å smelte sammen tekst og melodi på en enestående måte. Clara Schumann (1819–1896), en av 1800-tallets mest fremstående pianister, var også en dyktig komponist som, til tross for samfunnets forventninger, skapte musikk med både kraft og skjønnhet. Louise Adolpha Le Beau (1850–1927) kjempet mot samtidens kjønnsdiskriminering og skrev verk som viser hennes tekniske ferdigheter og kreative uttrykk. Amy Beach (1867–1944) var en av Amerikas første kvinnelige komponister av symfonisk musikk og bidro til å bane vei for fremtidige generasjoner av kvinnelige komponister. Lili Boulanger (1893–1918), den første kvinnelige vinneren av den prestisjetunge Prix de Rome, levde et kort, men produktivt liv og etterlot seg verk som speiler hennes dype følsomhet og musikalske innovasjon.
Denne konserten gir publikum en sjelden anledning til å oppleve musikken til disse bemerkelsesverdige kvinnene, som hver på sin måte har bidratt til å forme musikkhistorien.
Birgitte Stærnes
Birgitte Stærnes har spilt i Norge, Svalbard, Frankrike, Spania, Danmark og Estland, Kanariøyene, Italia, Tsjekkia og Russland. Hun har deltatt på en rekke festivaler, bl.a. Festspillene i Bergen, Nordlysfestivalen, Vestfoldfestspillene, Festival Celloarte og Classica& Dintorni. Hennes konsert på Brighton Festival ble av kritikere omtalt som” the most exciting music on the festival.” Sammen med gitaristen Martin Haug dannet hun i 1997 duoen A Corda. Duoen har siden gitt en rekke konserter i inn og utland og spilt inn fire CD-er med repertoar fra spansk og latinamerikansk til klassisk kammermusikk med konserter over store deler av verden, Europa, Kina, Brasil og Uruguay. Birgitte
Stærnes har spilt i prestisjetunge saler som Rudolfinum, Praha, Rachmaninov-salen i Moskva, Salle Cortot i Paris, Wigmore Hall og Purcell Room i London. I 1998 ga Birgitte ut sin debut-CD med verker av Christian Sinding sammen med pianisten Jorunn Marie Bratlie. I 2002 ga hun ut CD med 2 nye verker skrevet for henne av Terje Rypdal. Hennes CD med verker av Johan Halvorsen kom ut våren 2012 og har mottatt meget gode kritikker bl.a. i «The Strad» og andre internasjonale magasiner. Hun begynte hos Isaac Shuldman da hun var 13 år. I 1989 vant hun 1.pris i Rotterdam Internasjonale Fiolinkonkurranse. Hun hadde sin debutkonsert i Universitetets Aula i Oslo i 1991. Birgitte Stærnes har mottatt Yamaha-prisen for strykere (1992), Ticon-prisen (1997) i 1998 mottok hun Statens 1-årige arbeidsstipend for yngre kunstnere og i 2015 Statens 3-årige arbeidsstipend. I juni 2023 ble hun fylkeskunstner i Viken 2023. Hun begynte å spille fiolin som 6-åring og var første gang solist med orkester da hun var 12 år. Birgitte Stærnes er kunstnerisk leder for Johan Halvorsen Musikkfest. Hun spiller på en fiolin av Lorenzo e Tomasso Carcassi, Firenze 1748. Hennes nyeste innspilling med TrondheimSolistene ble utgitt i juni 2023.

Monica Tomescu-Rohde
Monica kommer opprinnelig fra Romania. Etter pianostudier ved Musikkuniversitetet i Bucuresti flyttet hun til Norge, først til Tromsø og så til Oslo hvor hun avsluttet utdanningen sin med Diplom i utøving ved NMH. Som frilansmusiker har Monica en aktiv karriere over store deler av landet. Hun har samarbeidet med mange musikere, bl.a. Aage Kvalbein, Elisabeth Norberg-Schultz, Thomas Ruud m.fl. Mellom 2007 og 2012 samarbeidet hun med Oslo Operafestival, og hun har vært akkompagnatør i en del operaproduksjoner (Traviata, Carmen) og mini-operaer (Hans og Grete, Elskovsdrikken). I 2013 dannet hun duoen “Musikk på høye hæler”, som fremfører musikk skrevet av kvinnelige komponister. For å gjøre denne musikken kjent for flere musikkelskere, startet Monica i 2017 en egen konsertserie i Drammen, “Kvinnelige spor i musikkhistorien”, som nå er i sin syvende sesong. I løpet av disse sesongene har hun og andre musikere presentert musikk skrevet av over 60 kvinnelige komponister. Hennes rolle er her både produsent, musiker og arrangør. Hennes debut-singel med Marie Bigots pianosonate kom ut i januar 2021, og den kan anses som 2. premiere, siden stykket har blitt spilt kun en gang før. Senere samme år var hun med på debutplaten til saxofonisten Aina Helgeland Davidsen, THEN. Våren ’23 ga hun ut albummene “Frøyas sanger” (medvirkende sanger Marit Sehl) og i år gir hun ut to albumer: “Frøyas sanger vol. 2” sammen med Marit Sehl og “Heart of the mountain”, begge med verker skrevet av kvinnelige komponister. 

You may also like

Back to Top