31. august kl. 19:00
Inger Hannisdal er en norsk fiolinist og komponist for tiden bosatt i Oslo. Musikken hennes beveger seg på et kontinuum mellom samtids-, improvisasjons- og folkemusikk, og har sitt eget, særpregede tonespråk fokusert på mikrotonale melodier - inspirert både av norske feletradisjoner og av arabisk musikk, som hun studerte i Libanon. Hun vant Spellemannspris i 2022 for debutplaten North South East West, og er mottaker av Hans Christan Ostrøs minnepris for brobygging mellom kulturer. I 2024 debuterte hun som solist med Det Norske Kammerorkester, med et nyskrevet bestillingsverk til orkesteret.
Da Inger fulgte opp den Spellemannspris-vinnende debutplaten North South East West med soloplata Free Folk i 2023, fikk hun strålende anmeldelser i inn- og utland, og ble trukket fram av The Guardian som en av månedens beste samtidsplater. Mens «North South East West» er en ensembleplate med Hannisdal og hennes band, er det kun henne og fiolinen på «Free Folk» - fiolinen for anledningen ikledd ulike metallobjekter og preparasjoner, en teknikk som fører til et mylder av klanger langt fra det man er vant til å høre fra en fele: noen ganger metallisk og industrielt, andre ganger overjordisk og fløytete. De uendrede strengene klinger mot de bearbeidede, og skaper kontraster som gjenkaller både det klare og det ugjennomsiktige, som å se toner gjennom rennende vann.
Hannisdals frifolk-rapsodier drar veksler på samtidsmusikk og fri improvisasjon såvel som på feletradisjoner. Men selv om dette er eksperimentell musikk, har den et tydelig anker i folkemusikken. Det er også et gjennomgående elve- og naturtema på «Free Folk». Plata er spilt inn på NOTAM rett ved siden av Akerselva, og elva som renner gjennom Oslo - til tider omgitt av grønn natur, så plutselig overbygget av betong - ble en tematisk inspirasjon for komposisjonene. Det finnes en forbindelse mellom elver og fiolin. Mytologien knytter fela til vann-skapninger som nøkken og fossegrimmen. Lytter man nøye til elva, så låter den litt som en fiolin - og lytter man nøye til fiolin, låter den litt som en fossende elv.
På konserten spiller Hannisdal både musikk fra «Free Folk» (2023) og nye komposisjoner.
«Generelt er det noe forfriskende med prosjektet til Hannisdal og den musikalske flerspråklige tilnærmingen hennes. Den oppleves som fylt av nysgjerrighet, selvstendighet og engasjert fordypning som kommer like mye av levde erfaringer, møter og tilstedeværelse, som av institusjoner og etablissementer. Dette gjør kunstnerskapet hennes til noe eget, som forhåpentligvis kommer til å prege scenen i lang tid fremover» - Morgenbladet, om «Free Folk» (2023)